torsdag 11 juli 2013

Mine-glas från Kosta Boda

När jag fyllde 30 år förra året fick jag presentkort utav min släkt på Bergvik.
Jag har haft lite svårt att välja vad jag skulle köpa för något. Men för ett tag sen när jag och Ebba åkte in till stan slog jag till och köpte ytterligare två glas från Kosta Boda i Mine-serien

Fina härliga, klara färger.
Den här gången köpte jag det ljusgröna och det blåa glaset.
 
 
 
Nu ska jag försöka att komma ihåg att önska mig några skålar i samma serie också!
När jag köpte dem första glasen brukade jag ställa fram nötter, salta pinnar osv i dem. När vi var och grillade hos grannarna för ett par helger sedan så hade Jessica gjort kalla såser i dem. Det blir superfint att ställa fram det på bordet! Det var faktiskt då jag kom på att jag skulle köpa ytterligare ett par så man kan variera lite med färg och även ha ett par stycken att duka med. Jag gillar saker som man kan använda till mycket!

Så när vi åkte iväg på tjejfest och skulle grilla, gjorde jag ett par olika grillsåser och hällde upp i glasen. Två utav såserna var dessutom riktigt goda, så dem tänkte jag dela med mig utav till er! Bara att blanda ihop och låta stå kallt i ca 30 min innan servering, enklare kan det ju inte bli!
 
Raita - En indisk yoghurtsås som svalkar heta rätter
 
2 dl matlagningsyoghurt
2 msk mango chutney
1 st pressad vitlöksklyfta
2 msk hackad färsk mynta
0,5 tsk salt
 
Melonsalsa - Syrligt, sött och lite hetta
 
2 dl matlagningsyoghurt
1 st melon tex Cantaloup
1 st strimlad salladslök
1 krm salt
0,5 st hackad röd chili
2 msk hackad färsk persilja
 
Skala och ta bort kärnorna ur melonen. Skär den i små tärningar.
Blanda yoghurt, chili, salt och persilja. Ha sedan i melonen och löken.
 
 
 

Kram Maria                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en liten hälsning/kommentar till mig, då blir jag sååå glad! <3